Online wijn verkoop groeit sterk

  • Geplaatst op
  • Door Lindsay
  • Geplaatst in Nieuws
  • 0

Jaarlijks gaat er zo’n 1,5 biljoen euro om in de totale wijnverkoop in Nederland.

Zeventien miljoen inwoners consumeren per jaar gemiddeld 20,3 liter wijn per persoon. Het overgrote deel van deze wijn wordt in supermarkten en slijterijen verkocht. Maar wijnverkoop via internet is in Nederland sterk in opmars. Wijnjournaliste Charlotte van Zummeren van winebusiness deed onderzoek naar de internetverkoop van wijn in Nederland. De meest succesvolle internetverkoop van wijn wordt gedaan door bedrijven die geen fysieke winkels hebben. De meeste kansen in de toekomst liggen vooral bij verkoop van kwaliteitswijnen via internet. Naar schatting tien procent van de wijnverkoop aan consumenten loopt inmiddels via het web en zal de komen jaren verder toenemen. Gemak is de belangrijkste motivatie is van de internetklant. Internetconsumenten blijken ook trouw: na een eerste bestelling blijft men online bestellen en vaak zelfs bij de oorspronkelijke verkoopsite.

Verkoop via internet

Hoewel officiële cijfers over de verkoop van wijn via internet nog moeilijk te verkrijgen zijn, melden diverse betrokkenen in de branche dat dit tussen de vijf en twaalf procent van de totale wijnverkoop zou zijn. Dit blijkt uit gesprekken van Van Zummeren met meerdere grote importeurs. Naast de verkoop in supermarkten, gaat twintig procent van de in Nederland verkochte wijn via slijterijen, wijnwinkels en dus internet. Er wordt aangenomen dat deze kanalen een totale omzet hebben van zo’n 500 miljoen euro. (Wetende dat de gehele Nederlandse markt 1500 miljoen beslaat (Bron: Product Board Wine) en 80 procent in totaal via supermarkten wordt verkocht.)

De omvang van de markt is voor wijnboeren, wijnwinkels en internet interessant. Internet vervult voor deze groep een belangrijke positie, omdat vrijwel alle consumenten daar toegang tot hebben. Vijf tot twaalf procent van de wijn-, port- en sherryverkoop vindt plaats op het internet. Dat staat gelijk aan ongeveer 75 tot 180 miljoen euro per jaar. Daarnaast is gebleken dat de verkoop van wijn via supermarktwebsites gering is. De meeste verkoop gaat via websites als die van de Wijnbeurs en Wijnvoordeel.nl. Over het algemeen  scoren websites van aanbieders zonder fysieke winkel momenteel het beste in de markt.

In ons wijnblog schrijven een aantal enthousiaste wijnliefhebbers wekelijks artikelen. Ons wijnblog is dan ook een verlengstuk van onze wijn webshop waar we zo veel mogelijk informatie willen verstrekken. Vragen over een artikel in ons wijnblog of heb je zelf een leuk artikel voor ons wijnblog? Mail ons dan op info@wijnvoornu.nl 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden